Наше кориснике углавном занима:
1Ко доноси одлуку о повећању или снижењу цене грејања?
Одлуку о повећању или смањењу цене грејања доноси Скупштина града Краљева, а на предлог Надзорног одбора ЈЕП „Топлана“ Краљево.
2На који начин могу да остварим попуст на грејање?
Одлуку о повлашћеним ценама за одређене категорије купаца доноси Скупштина града Краљева. За сада су субенционисани корисници породице са троје или више деце и корисници борачко-инвалидске заштите.
3У којим условима Топлана прекида испоруку топлотне енергије у току грејног дана?
У случају хаварија, када није у могућности да испоручи ТЕ или када просечна спољна дневна температура пређе температуру од 12 степени целзјујса.
4Како се плаћа рачун уплатницом? Како QР кодом?
На уплатници је потребно навести број рачуна у позив на број уколико желите да уплату вежете за одређени месец, односно корисничку шифру уколико желите да Ваша уплата затвара прво старије потраживање.
На сваком рачуну/обрачуну грејања се налази QР код. QР код је потребно очитати преко м-банкинг апликације банке на мобилном телефону. QР код нам омогућава да уштедимо време за уношење података и избегнемо евентуалне грешке.
5Када почиње и када се завршава грејна сезона, а када обрачунски период? Зашто рачуне за грејање плаћамо током целе године, а не само у време трајања грејне сезоне?
Обрачунски период почиње 01.08. а завршава се 31.07. наредне године.
Грејна сезона обично траје 6 месеци, почиње 15.10. и завршава се 15.04. Промене трајања односно ранији почетак топлих проба и продужење грејне сезоне зависе од спољних температура.
Обзиром да је сваки месец грејне сезоне подељен на два месеца обрачунског периода из табеле се може видети у ком месецу се врши плаћање за који период грејне сезоне.
6Како раде термостатски вентили, зашто када се подеси на неки подеок радијатор ради, а у неком уопште не ради?
Вентили са термо главом се отварају или затварају зависно од температуре просторије у којој се налазе. Углавном се заснивају на принципу ширења и скупљања материјала који се налази у самом вентилу, мада има и другачијих принципа рада. Самом променом температуре они успоравају или убрзавају кретање флуида кроз грејно тело што имплицира одржавање одређене температуре.
7Шта је деловник утрошка топлотне енергије?
Деловник трошкова - је писани споразум између купаца топлотне енергије који се снабдевају топлотном енергијом преко заједничког мерила топлоте, којим се одређује удео трошкова снабдевања топлотном енергијом сваког појединачног купца топлотне енергије при чему збир свих удела мора бити 100%.
8Да ли могу да искључим део стана/локала?
Није могуће вршити прикључења нити искључења делова стана/локала.
9Да ли могу да искључим грејање у току грејне сезоне?
Прикључења и искључења са ситема даљинског грејања се врши до почетка и после завршетка грејне сезоне, те с тога није могуће вршити промену статуса у грејној сезони.
10Ко је надлежан за одржавање унутрашњих инсталација?
ЈЕП „Топлана“ Краљево је дужна да одржава дистрибутивни систем до самих топлотних подстаница. Унутрашње инсталације до топлотне подстанице припадају власницима објекта те је и терет одржавања и интерес квалитетног одржавања на њима. Наравно ЈЕП „Топлана“ Краљево схвата значај квалитета самих унутрашњих инсталација те је увек на располагању за сваки вид помоћи и консултације са самим власницима. Без исправних и квалитетних унутрашњих инсталације није могуће имати квалитетно грејање.
11Када се може заменити радијаторски вентил, коме и на који начин се обратити?
Образац захтева за промену вентила (могуће је преузети га са сајта www.топланакв.рс или добити примерак у ЈЕП „Топлана“ Краљево) је потребно попунити и доставити у ЈЕП „Топлана“ Краљево након чега се добија обавештење када је исти могуће заменити. Систем инсталација је потребно испразнити или блокирати да би могле да се врше било какве исправке или демонтаже на самом систему. За пражњење система или блокирање замрзавањем овлашћени су искључиво запослени у ЈЕП „Топлана“ Краљево.
12Шта представља фиксни део, а шта варијабилни део код корисника који плаћају рачуне по потрошњи?
Савремен начин наплате топлотне енергије подразумева наплату према стварном утрошку и двотарифну цену грејања.
Појам „стварни утрошак“ подразумева да су у подстаницама централног грејања уградјени калориметри који мере количину испоручене енергије у ту подстаницу, односно количину енергије коју су преузели сви купци топлотне енергије а који су повезани преко тог калориметра. Сва испоручена топлотна енергија се мери.
Појам „двотарифна цена“ се односи конкретно на цену грејања и она се дели на:
варијабилни део
фиксни део.
Варијабилним делом цене су обухваћени: највећим делом енергент (гас, мазут... и до 90% варијабилног дела), електрична енергија, вода и припрема напојне воде. Варијабилни део се наплаћује искључиво у зимском периоду, а на основу разлике стања очитаних са калориметара и изражава се у дин/кWх испоручене топлотне енергије. У зависности од топлане до топлане ови трошкови чине измедју 55 и 70% од укупних трошкова за грејање на годишњем нивоу.
Фиксни део обухвата све остале трошкове који прате испоруку топлотне енергије. Овде спадају режијски трошкови, трошкови одржавања инсталација (котларнице, топловода, шахти, мерила...) лични доходци, услуге других предузећа, амортизација... Ови трошкови чине измедју 30 и 45% од укупних трошкова за грејање на годишњем нивоу. Фиксни трошкови се према Одлуци Скупштине града Краљева могу наплаћивати на 6, 12 месеци или већ како то надлежни орган локалне самоуправе одреди. Цена фиксних трошкова је изражена у дин/кW инсталисане снаге.
Важно је напоменути да у цену топлотне енергије нису урачунати трошкови одржавања подстаница и унутрашњих инсталација централног грејања. Одржавање ових инсталација врше сами купци, Скупштине зграде или друга предузећа са којима они склопе интерне уговоре.
Према Закону о енергетици делатност испорука топлотне енергије је у надлежности локалне самоуправе, те она поред доношења подзаконских аката одобрава цену грејања и начин наплате.
13Шта на рачунима по потрошњи представља "заједничка потрошња"?
Заједничка потрошња представља сав утрошак топлоте у просторијама које су заједничке. То су ходници, вешернице и сл.
14Ко врши очитавање мерача потрошње у објектима?
Мерач потрошње у објекту (калориметра на подстанци) врше запослени у ЈЕП „Топлана“ Краљево осим ако те послове уговором не пренесе на друго правно лице или предузетника. Ово читање се врши даљински путем СКАДА система, ручно непосредним опажањем или из непосредне близине објекта путем радио везе.
15Ко врши очитавање мерача крајњих корисника?
Податке са сопствених мерила топлоте купаца очитава и доставља Топлани, правно лице органа стамбене заједнице или друго правно лице или предузетник са којим орган управљања стамбеном заједницом има закључен уговор.
16Ако је наплата по потрошњи, зашто грејање немамо 24 часа?
Одлуком о испоруци ТЕ је предвиђено време у ком је корисницима потребно обезбедити грејање.
17Ко је надлежан за одржавање кућних грејних инсталација?
ЈЕП „Топлана“ Краљево је дужна да одржава дистрибутивни систем до самих топлотних подстаница. Унутрашње инсталације до топлотне подстанице припадају власницима кућа, те је и терет одржавања и интерес квалитетног одржавања на њима. Наравно ЈЕП „Топлана“ Краљево схвата значај квалитета самих унутрашњих инсталација те је увек на располагању за сваки вид помоћи и консултације са самим власницима. Без исправних и квалитетних унутрашњих инсталације није могуће имати квалитетно грејање.
18Када ће наплата по утрошку? Да ли ће онда бити повољније?
Предуслов за прелазак на наплату испоручене топлотне енергије свакој стамбеној јединици је уградња терморегулационих вентила и уређаја за регистровање сопствене појединачне потрошње на свако грејно тело (радијатор). Уградњу ове опреме, као и расподелу утрошене енергије сваког стана појединачно, не раде топлане.
- Терморегулациони вентил одређује колику ће количину топлотне енергије преузети грејно тело док, такозвани, делитељ топлоте региструје колико је грејно тело преузело топлотне енергије у јединици времена. Правилним руковањем терморегулационим вентилом и рационалним коришћењем топлотне енергије, могуће је остварити значајно мању потрошњу топлотне енергије посебно уколико зграда нема велике топлотне губитке (прописно је изолована) и уколико је спољашња столарија доброг квалитета. Набавка и уградња ових уређаја је у надлежности сваког власника стамбене јединице (стана). Такође, скупштине станара су у обавези да ангажују предузеће које се бави очитавањем и расподелом топлотне енергије по сваком стану.
19Како да проверим температуре у стану?
Потребно је поднети захтев за мерење температуре у стану. Затим у договореном термину на терен излазе радници ЈЕП „Топлана“ Краљево, врше мерења температуре и сачињавају записник. На основу измерене температуре предузимају се даљи кораци.
20Да ли смем да мењам димензије радијатора?
Није дозвољено вршити преправке димензија грејног тела и одступање од величине која је верификована на техничком пријему објекта.
21Да ли треба сагласност за ангажовање мајстора ван ЈЕП “Топлана” Краљево.
Потребно је да се ЈЕП „Топлана“ Краљево путем подношења захтева обавести да ће се изводити радови. ЈЕП „Топлана“ Краљево ће испунити све предуслове да их је могуће безбедно извести, као и извршити контролу урађеног.
22Колика треба да буде температура у стану?
У току грејне сезоне грејни дан траје од 6:00 до 21:00 час, а суботом, недељом и празником од 7:00 до 21:00 час и у том периоду одржавају се прописане температуре грејаног простора.
Прописана температура у грејном простору купца износи 20 степени Целзјуса , са дозвољеним одступањима од 1 степен Целјуса, уколико законом није другачије одређено.
При ниским спољним температурама, као и у случајевима посебних техничких решења, у циљу заштите система и обезбеђивања прописаних температура, Топлана може да продужи грејни дан или да врши непрекидну испоруку топлотне енергије, а да при томе рационално газдује енергијом.
У времену између 31. децембра и 1. јануара, између 6. и 7. јануара и 13. и 14. јануара, испорука се не прекида, сем у случају изузетно повољне спољне температуре.
23Да ли сам у обавези да потпишем уговор о испоруци и продаји топлотне енергије?
Сви купци ТЕ су дужни да имају потписан уговор о испоруци ТЕ са ЈЕП „Топлана“ Краљево. Уколико исти није потписан, сматра се да је уговорни однос између ЈЕП „Топлана“ Краљево и купца настао даном почетка испорукее ТЕ.